Trage website? Zo los je dat op!

Het is één van de grootste frustraties van website-eigenaren : een trage website of webshop. Als jouw website traag is, gaat dat ten koste van je conversie en kost het je uiteindelijk omzet. Want bezoekers hebben niet genoeg geduld om te wachten tot jouw webpagina’s eindelijk geladen zijn: zij willen gewoon snel vinden wat ze zoeken.

intro_detail

Niet alleen je bezoekers verliezen interesse in jouw website als die langzaam is: dat geldt ook voor Google en andere zoekmachines. Trage websites belanden minder snel hoog in de zoekresultaten en betalen een hoger kliktarief voor advertenties. 

Maar waarom zijn veel websites zo traag? En hoe los je het op? Dat ontdek je in dit blog!

Waarom is jouw website traag?

Als een website traag is, wordt er al snel een beschuldigende vinger naar de hostingprovider uitgestoken. En hoewel een ‘zwaardere’ server soms enige snelheidswinst oplevert, is je hosting maar een onderdeel van een opeenstapeling aan problemen

Het goede nieuws? Op één van de belangrijkste problemen kun je zélf invloed uitoefenen! 

Vergelijk je website eens met een café. Misschien vind je die vergelijking vergezocht, maar de overeenkomsten zijn er wel degelijk. Jouw website is een café, je server het personeel en de bezoekers van je website zijn de gasten. 

Stel: je zit op een zonnige zomeravond met vijf vrienden gezellig op het terras. Jullie bestellen allemaal een fluitje, van hetzelfde merk bier. De barman moet nu dus zes fluitjes tappen en de serveerster laveert met zes glazen op haar dienblad over een stampvol terras. 

Daarna bestel jij een portie bitterballen, een vriend wil vlammetjes en een ander nasi-schijfjes. De kok staat in de keuken drie verschillende porties te frituren en in schaaltjes te doen. En natuurlijk blijft het niet bij één biertje die avond…

Jouw website is dat café

Het personeel van dit café heeft het maar druk met al die losse bestellingen! Jullie kunnen het de barman, de kok en serveerster ook makkelijker maken: in plaats van telkens zes biertjes te bestellen, vraag je een kan. En die drie losse porties snacks, vervang je door één bittergarnituur. Je website werkt net zo.

Telkens wanneer een bezoeker op een link klikt, vraagt hij honderden losse elementen op. Iedere pagina bestaat namelijk uit plaatjes, code en scripts. Als je bezoeker via een browser een webpagina bezoekt, bestelt hij dus als het ware honderden losse biertjes en bitterballen in de vorm van bestanden, scripts en talloze database-verzoeken. 

Pas wanneer al die losse bestellingen van de server gehaald en naar de browser gestuurd zijn, krijgt de bezoeker de gevraagde pagina te zien. 

Optimaliseer jouw website

Net als bij je favoriete café, kan op je website een ophoping van bestellingen voor vertragingen in de bediening zorgen. Door verzoeken aan de server verminderen en minder ingewikkeld te maken, win je dus veel tijd op je website. 

Dat kun je bereiken door bijvoorbeeld het aantal onnodige scripts op je pagina’s te verminderen, belangrijke scripts samen te voegen en afbeeldingen zo klein mogelijk te houden. 

Een ander deel van de oplossing is caching op je website goed in te richten. Daarmee maak je het mogelijk om ingewikkelde verzoeken aan je server als het ware tijdelijk ‘op te slaan’ in het geheugen. Wanneer een pagina dan voor het eerst opgevraagd wordt, bewaart je server dit verzoek en het antwoord erop. De volgende keer dat er op die pagina geklikt wordt, weet je server ‘het antwoord’ al en kan de pagina dus veel sneller laten zien aan je bezoeker. 

Wil jij jouw website sneller maken door hem flink te optimaliseren? Of ben je toe aan een nieuwe website? Neem dan contact met ons op!