6 tips om vertraging in je digitale transformatie te voorkomen

Tijd is geld. Dit ervaart iedere ondernemer vrijwel elke dag opnieuw. Kies je voor digitale transformatie van je business en/of organisatie? Dan wil je dat de realisatie ervan zo vlot mogelijk verloopt.

6 tips om vertraging in je digitale transformatie te voorkomen

In dit blog geef ik je enkele voorbeelden van wat in aanmerking kan komen voor digitale transformatie en met welke doel. Hierbij geef ik 6 tips hoe je die doelen zonder vertraging of problemen bereikt.

Voorbeelden van digitale transformatie

Je gaat niet zomaar iets veranderen in je bedrijf. Een aanpassing in je dienstverlening, werkwijze of bedrijfsvoering moet een doel dienen. Het doel is leidend.

Bij digitale transformatie kan je bijvoorbeeld aan de volgende doelen denken:

  • Je wil gerichter beslissingen kunnen nemen. Hiervoor heb je betere data nodig.
  • Je wil innovatiever worden. Hiervoor moet je bepaalde dingen technisch mogelijk maken.
  • Je wil kosten besparen. Hiervoor moet je een efficiëntere manier van werken realiseren.
  • Je wil een betere klantbeleving creëren. Hiervoor kan je personalisatie gebruiken.
  • Je wil makkelijker kunnen opschalen. Hiervoor moet je je datasystemen integreren.

Bovenstaande voorbeelden zijn niet sluitend. Er leiden immers meerdere wegen naar Rome. Oftewel, voor één doel moet je soms meerdere dingen (verder) automatiseren.

Oké, dan nu: hoe haal je je doel zonder te verzanden in een stroperig proces dat veel meer kost dan je aanvankelijk had begroot?

 

Tip 1: Maak één doel leidend

Het gebeurt nog wel eens dat een organisatie ‘opeens’ het licht ziet om zich vervolgens met heel veel ambitie op digitale transformatie storten. Of zal ik zeggen, té veel ambitie?

Heb je meerdere doelen? Maak er dan één het belangrijkste en neem je beslissingen op basis van dit hoofddoel. Kill your darlings. Dit werkt veel efficiënter.

 

Tip 2: Bepaal het startpunt

Begin het proces van digitale transformatie met het op een rij zetten van welke systemen er in gebruik zijn en wat de belangrijkste functies ervan zijn.

Stel je daarbij onder andere de volgende kritische vragen:

  • Welke systemen zijn te vervangen (of juist niet)?
  • Zijn alle systemen al digitaal te gebruiken?
  • In welke onderdelen van het proces zijn welke bedrijfsdata nodig?
  • Welke middelen en professionals zijn beschikbaar?
  • Wat zijn de gevolgen voor de organisatie?

 

Tip 3: Bepaal je prioriteiten

Zoals we bij tip 1 al hebben gezien, kan niet alles tegelijk. Ditzelfde geldt voor het realiseren van je (hoofd)doel. Een logische volgorde en planning is cruciaal.

De belangrijkste factor bij het doorvoeren van een digitale transformatie is hoe snel een organisatie zelf kan veranderen. Neem dit altijd als uitgangspunt bij het opstellen van een planning.

Er zijn verschillende methodes om op een rij te zetten waar je het beste mee kunt beginnen. Denk aan:

  • MoSCoW-methode: belangrijke onderdelen krijgen prioriteit ten opzichte van minder belangrijke onderdelen.
  • Eisenhower-methode: naast prioritering houdt deze methode ook rekening met urgentie (zie matrix hieronder).

Tip 4: Zorg voor draagvlak

Vooral bij directie en management! Plat gezegd: als de baas het niet ziet zitten, wordt het niks. Stel dus een goede businesscase op waarin de noodzaak en voordelen van een digitale transformatie goed uitgelegd worden.

 

Tip 5: Bereid je teams voor

Organisaties bestaan eerst en vooral uit mensen. Zij zijn de drijvende kracht achter veranderingen. De voordelen van een digitale transformatie kun je alleen realiseren als alle medewerkers meedoen.

Ga daarbij als volgt te werk:

  • Overrompel je teams niet met nieuwigheden.
  • Leer van hun input en ideeën.
  • Reageer openlijk op hun twijfels.
  • Geef je medewerkers de tijd om te wennen aan de veranderingen.

 

Tip 6: Maak een roadmap

Last but not least: een digitale transformatie kan wat mij betreft niet zonder een roadmap.

Hoe je een roadmap maakt? Heel simpel: je zorgt eerst voor een plan van aanpak. Daar hang je een tijdslijn aan. Et voilà, je roadmap is een feit.

En dan kun je écht met de digitale transformatie aan de slag!

 

Auteur: Sander van den Broek