Hoe deze 3 misvattingen over accessibility omzetgroei in de weg zitten

‘De internationale Web Content Accessibility Guidelines zijn droger dan de Sahara in de zomer. En dat terwijl het economisch belang van accessibility enorm is.’

We spreken Anne-Mieke Bovelett over de (on)zin van accessibility en hoe je gericht aan de slag kan om bijvoorbeeld je webshop voor meer klanten toegankelijker te maken.

Hoe deze 3 misvattingen over accessibility omzetgroei in de weg zitten

‘Het raakt ons allemaal’

Anne-Mieke geldt als een expert op het gebied van accessibility. Ze helpt organisaties hierin effectiever stappen te laten zetten. En adviseert WordPress-ontwikkelaars in de juiste keuzes voor toegankelijke websites en plugins.

‘Ik zorg dat jij die schoenen wél makkelijk kan bestellen’, vat zij het samen. ‘Of dat je moeder jou niet meer hoeft te bellen, omdat ze online iets niet voor elkaar krijgt. Accessibility raakt ons allemaal.’

 

Wat is accessibility?

Accessibility draait om digitale toegankelijkheid. Of zoals de overheid het zegt: ‘Zit een site of app goed in elkaar? Dan kan elke bezoeker die gebruiken. Ook iemand met een beperking.’

Voor Anne-Mieke is het morele aspect een belangrijke drijfveer: ‘Accessibility gaat om respect voor je medemens. Om als het binnen je macht ligt iemand met een beperking te kunnen laten deelnemen als ieder ander.’

 

Impact te weinig top-of-mind

Vanaf juni 2025 is digitale toegankelijkheid wettelijk verplicht. ‘Kleine veranderingen gebeuren vanuit liefde en compassie, grote veranderingen zijn kapitalistisch gemotiveerd,’ aldus Anne-Mieke. ‘Houd je je niet aan de richtlijnen? Dan kan de toezichthouder ingrijpen. Dit zal bedrijven raken in hun cashflow. Je moet dus wel mee.’

Toch ziet zij dat nog niet alle bedrijven even snel in beweging komen. De impact van accessibility is er te weinig top-of-mind. Dit is niet zonder risico.

 

Welk risico lopen bedrijven?

‘De capaciteit van de toezichthouder om te reviewen is beperkt’, legt Anne-Mieke uit. ‘Maar is een website voor een gebruiker ontoegankelijk? Dan kan die vanaf volgend jaar een klacht indienen. Het bedrijf in kwestie is vervolgens verplicht hier iets aan te doen.’

‘In Europa heeft 1 op de 4 inwoners een beperking. Kijk je naar Nederland, dan heb je het over miljoenen mensen. Je loopt dus een aardig risico als je niks aan accessibility doet. En dat is zonde, want een toegankelijkere website is commercieel gezien ook gewoon slim.’

Desondanks zijn er nogal wat misvattingen over accessibility. We leggen Anne-Mieke er 3 voor.

 

Misvatting 1: ‘Accessibility kost veel voor een klein deel van mijn bezoekers’

Anne-Mieke: ‘Op onlinemarketingafdelingen wordt veel energie gestoken in conversie-optimalisatie. Denk aan: A/B-testen met een andere button of foto. Bij een ctr-stijging van 1 of 2% gaat dan de vlag uit.’

‘Met accessibility kan je al snel 10 tot 20% meer omzet genereren. Of wat dacht je van de veelzeggende case, waarbij een webshop een ROI van 37.000% boekte. Simpelweg door accessibility serieus te nemen.’

 

Misvatting 2: ‘Installeer een accessibility overlay: betaalbaar en direct klaar’

Met de deadline van juni 2025 in zicht zijn quick fixes aanlokkelijk. Hier springen handige partijen op in.

‘De accessibility-cowboys komen eraan!’, waarschuwt Anne-Mieke. ‘Die zorgen er bijvoorbeeld voor dat je een button op je website krijgt, waarmee gebruikers de leesbaarheid kunnen vergroten. Zo’n ‘accessibility overlay’ biedt niks meer dan iemand al via z’n screenreader kan doen. Je lost er vaak niets mee op.’

‘Alsof je 3 extra wielen aan je auto monteert. You can’t fake accessibility.’

 

Misvatting 3: ‘Door de accessibility-verplichting heb ik een hele nieuwe website nodig’

‘Dit kom ik zelden tegen’, aldus Anne-Mieke. ‘Vaak is accessibility in het begin een mysterie. Binnen bedrijven heerst dan het idee dat alles tegelijk moet. Het is belangrijk om accessibility een gedeelde verantwoordelijkheid te maken, het niet bij 1 persoon te beleggen.’

‘Zodra bedrijven concreet met accessibility aan de slag gaan, hoor ik vaak: “Het valt eigenlijk best wel mee.”’

 

Hoe ga je gemakkelijk aan de slag met accessibility?

‘Progress over perfection, niet alles hoeft in 1 keer perfect’, zegt Anne-Mieke. ‘Verdeel het in stukken, ga stap voor stap aan de slag.’

Stap 1: Ga na wie waarvoor verantwoordelijk is

‘Grofweg draait het bij accessibility om: content, design en techniek. Bij wie binnen je bedrijf moet je zijn voor wat?’

Stap 2: Vergroot intern de kennis over accessibility

‘Volg hiervoor de uitstekende trainingen van A11Y Collective.’

Stap 3: Neem de proef op de som

‘Ik raad de gratis accessibility checker van Silktide aan. Besef wel dat elke tool z’n beperkingen heeft, hoe duur die ook is. Zo’n 35% breng je ermee in kaart.’

‘Bepaalde dingen kan je direct zelf optimaliseren. Zo hebben veel websites linkteksten als ‘klik hier’. Iemand die een screenreader gebruikt, heeft daar niks aan. Wees duidelijk in wat je kan verwachten als je op een link klikt.’

‘Of navigeer met je toetsenbord door je website. Probeer eens met alleen de spatiebalk, enter-, tab- en shifttoets een bestelling te doen. Lukt dat? Zie je waar je bent op de pagina?’

‘Klopt de volgorde van je headings, dus de h1, h2, h3?’

Stap 4: Zorg dat je elkaar niet in de haren vliegt

‘In stap 3 noem ik voorbeelden die content, design en techniek raken. Ontdek je dat iets niet goed genoeg werkt? Ga elkaar dan niet de maat nemen.’

‘Niemand vindt het leuk om te horen dat-ie zonder het door te hebben iets niet ‘juist’ heeft gedaan. Houd het positief. Dan is de kans op snelle verandering groter. Accessibility doe je met elkaar.’

Stap 5: Benut de expertise van partners

‘Veel van je content, design en front-end is wellicht intern op te lossen, afhankelijk van welke expertise je in huis hebt. Voor de back-end, de software waar je applicaties op draaien, ben je aangewezen op een IT-partner als Buildnet of iemand zoals ik.’

‘Dit heeft te maken met hoe HTML de afgelopen decennia is geëvolueerd. Bepaalde code is vaak nog niet semantisch en daardoor niet toegankelijk voor screenreaders.’

‘Tekstueel en qua kleurcontrast is dan een button bijvoorbeeld conform de richtlijnen, maar in de code moet dan óók nog wat gebeuren om het écht toegankelijk te maken.’

 

Wil je meer weten?

Bijvoorbeeld of jouw website of webshop volledig toegankelijk is? Welke stappen er nog te nemen zijn om te voldoen aan de wettelijke verplichting én mogelijk meer omzet te creëren? Neem gerust contact met ons op.

We hebben ook het telefoonnummer van Anne-Mieke.