AI: de hype voorbij?

Je moet onder een steen hebben geleefd als je anno 2024 nog niet van artificial intelligence (AI) hebt gehoord. Toch is AI ook flink gehyped. En zijn er veel broodjeaap-verhalen. Daarom zoomen we in dit blog in op drie hele basale vragen: wat is AI, wat kun je met AI en hoe wordt AI toegepast in IT?

intro_detail

1. Wat is AI?

Misschien wel de bekendste naam in AI-land, ChatGPT, definieert AI als volgt: “AI, of kunstmatige intelligentie, verwijst naar machines die in staat zijn taken uit te voeren die normaal gesproken menselijke intelligentie vereisen, zoals leren, redeneren en probleem oplossen. Dit wordt mogelijk gemaakt door algoritmen en gegevensverwerking.”

Bij Buildnet hanteren we een wat bredere definitie, omdat ChatGPT zich beperkt tot ‘machines’.

2. Wat kun je met AI in IT?

AI zorgt voor nieuwe mogelijkheden voor webshops en applicaties. AI-tools verbeteren de functionaliteit van websites door de ervaring te personaliseren. Ze kunnen:

Ook kunnen AI-tools de zichtbaarheid van een website in zoekmachines aanzienlijk vergroten door ontwikkelaars te helpen zich te houden aan de beste SEO-praktijken.

Samengevat helpt AI bij het creëren van dynamische, gebruiksvriendelijke en sterk geoptimaliseerde websites die de bedrijfsgroei kunnen stimuleren. AI-tools in webdevelopment zijn dan ook van cruciaal belang.

3. Hoe wordt AI toegepast in IT?

Centraal staan de AI-tools. Met deze tools kunnen ontwikkelaars routinetaken automatiseren. Denk daarbij aan:

Aan de codeerkant kunnen AI-tools code automatisch aanvullen, waardoor de ontwikkeltijd kan worden verkort.

AI-aangedreven chatbot

Naast ontwerp en codering dringt AI ook door in andere facetten van webdevelopment. Een belangrijke toepassing is de AI-aangedreven chatbot. Deze chatbots verbeteren de service door realtime, gepersonaliseerde antwoorden op vragen van gebruikers te bieden.

Mensachtig

Een goed voorbeeld is de chatbot van Bol.com, die vragen over facturen en het administratieve proces beantwoord. Door Natural Language Processing (NLP) te integreren, begrijpen en communiceren deze bots in menselijke taal, waardoor een mensachtige interactie-ervaring ontstaat.

Gepersonaliseerde gebruikerservaringen

Een ander toepassingsgebied van AI bij webdevelopment is het creëren van gepersonaliseerde gebruikerservaringen. AI-tools analyseren het gedrag, de voorkeuren en interactiepatronen van gebruikers om gepersonaliseerde inhoud en aanbevelingen te leveren. Dit vergroot de gebruikersbetrokkenheid én daarmee de kans op conversies.

Voorbij de hype

Technologische ontwikkelingen hebben zich de laatste decennia snel opgevolgd. Lang niet altijd is het belang daarvan even groot gebleken. Maar de buzz rondom AI is er niet voor niets. Natuurlijk spelen leveranciers van AI-technologie in op Fear of Missing Out (FOMO). Desalniettemin zijn de mogelijkheden van AI enorm. Zo enorm dat ik met zekerheid kan stellen dat deze ontwikkeling niet meer verdwijnt.