Hoe snel moet een website zijn?

Als eigenaar van een mooie website of webshop is het natuurlijk nooit snel genoeg. Want hoe sneller de website, hoe meer gemak heeft de bezoeker ervan. Maar wat is eigenlijk reëel om te verwachten? Hoe snel moet een website eigenlijk zijn?

stopwatch

Allereerst is het goed om je te realiseren dat het lastig is om te spreken over ‘dé snelheid van de website’. Wat je aan website kant ook regelt, uiteindelijk is het de computer, telefoon en de netwerksnelheid het meest bepalend zijn voor de ervaring van de bezoeker. Dat neemt niet weg dat je moet zorgen dat aan website kant in ieder geval geen beperking ligt.

De snelheid van een website is altijd een compromis. Aan de ene kant wil je graag veel en mooie afbeeldingen laten zien. Maar aan de andere kant wil je zo min mogelijk hoeven inladen om de website zo snel mogelijk aan de bezoeker te laten zien. Aan de ene kant wil je dat de webserver zo snel mogelijk is, maar aan de andere kant wil je ook niet het hele budget spenderen aan een minimale snelheidsverbetering.

Omdat uiteindelijk de bezoeker bepaalt of het snel genoeg is – grotendeels bepaald door het geduld dat de bezoeker heeft – is dat eigenlijk het enige argument om te beoordelen of een webpagina snel genoeg is. Door de bank genomen is  een laadtijd van maximaal 1,5 seconde voor een pagina van website en of webshop voldoende. Maar een productoverzicht in een webshop kan er langer over doen.

Weten hoe je ervoor staat? Kijk eens in je Google Analytics account. Daar kun je terugkijken welke responstijden de bezoekers ervaarden. Je ziet daar ook welke onderdelen snel zijn. En welke juist traag. Tip: zorg dat de homepage of de pagina waar de meeste bezoekers binnen komen, zeer snel is. Dat bepaalt de eerste indruk.