Zo zet je AI effectief in voor je webshop

Artificial Intelligence (AI) in webshops: welke wereld valt ermee te winnen? Hoe pas je AI-technieken toe? En wat zijn niet te missen voor- en nadelen van de software?

intro_detail

We merken dat e-commerceklanten steeds nieuwsgieriger raken naar de toepassingen van AI. Daarom een snelle blik onder de motorkap; om je gericht met je webshop op weg te helpen.

5 voorbeelden hoe je AI kan gebruiken in je webshop

Grofweg wordt AI momenteel in e-commerce op 5 manieren toegepast:

  1. Tekstgeneratie
    Via eerder geschreven teksten kan een AI-tool zelf beschrijvingen van producten maken. Meteen geoptimaliseerd voor Google (SEO) of in meerdere talen? Ook dat is voor een getrainde AI-machine geen enkel probleem.
  2. Personalisatie
    Via AI kan je de online beleving optimaal aanpassen aan de persoonlijke voorkeuren van je bezoekers. Denk daarbij aan de visuele presentatie van producten of hoe je informatie per doelgroep aanbiedt.
  3. Chatbot
    Via AI kan je een ‘virtuele assistent’ aanbieden wanneer dit nodig is. Deze geautomatiseerde klantenservicemedewerker helpt je bezoekers proactief met suggesties of het beantwoorden van vragen.
  4. Testen
    Via AI kan je voor nieuwe of geoptimaliseerde functionaliteit tests opzetten en laten uitvoeren.
  5. Beveiliging
    Via AI kan je geautomatiseerd zoeken naar beveiligingsproblemen in je webshop.

Waar je bij AI-software vooraf op moet letten

AI-toepassingen worden min of meer in 2 vormen aangeboden: via propriëtaire en non-propriëtaire sofware. Allebei hebben ze voor- en nadelen. We lichten beide vormen kort toe, zodat je meer houvast hebt bij het opstarten van een developmenttraject.

1. Propriëtaire AI-software: voor- en nadelen

Dit zijn AI-tools waar je zelf beheerder of eigenaar van wordt. Je hebt volledige controle over de toepassing van de software.

Voorbeelden zijn de opensource-applicaties en -plug-ins voor bestaande CMS-systemen als Magento en WordPress.

Voordelen

Nadelen

2. Non-propriëtaire AI-software: voor- en nadelen

Deze AI-diensten zijn eigendom van een bedrijf of organisatie. Zij hebben een bepaalde functionaliteit ontwikkeld die je vaak op abonnementsbasis kan afnemen. Je wordt zelf dus geen eigenaar van de software. Ook de data die je erin stopt, blijft in de tool van de aanbieder.

Voorbeelden zijn Clerk.io (gepersonaliseerde zoekfunctionaliteit) en Smartzer (maken van productvideo’s).

Voordelen

Nadelen

Voor wie het verschil met AI wil maken

Wil je als webshopeigenaar of e-commercemanager weten of AI voor jouw webwinkel nuttig is? En zo ja, welke toepassingen dan precies én met welke software? Dit vraagt om persoonlijk advies en een aanpak op maat. Elke webshop is immers uniek.

Neem gerust contact met ons op als je benieuwd bent naar effectieve AI-toepassing(en) voor jouw webshop.